Toerisme

Bezienswaardigheden die je niet kan missen als je naar Alphen aan den Rijn gaat

Zin om een dagje, weekend of meer ertussenuit te gaan? Er zijn veel leuke plekken waar je naartoe kunt gaan binnen Nederland zoals Alphen aan den Rijn. Er zijn veel leuke dingen te doen en bezienswaardigheden om te bezoeken. We gaan een paar van de dingen die je kunt doen en bezienswaardigheden die je kan bezoeken bespreken in dit artikel dus lees zeker verder!

Archeon museumpark

Eerst lekker lunchen in Alphen aan den Rijn, daarna naar het Archeon museum en je hebt weer een leuk dagje er tussenuit. Je vraagt jezelf misschien wel af, wat is het Archeon museum? Museumpark Archeon is een openluchtmuseum en een educatief belevingspark. Museumpark Archeon laat het het leven in Nederland tijdens de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen zien. Het museum maakt daarvoor gebruik van archeologische reconstructies, het naspelen van dagelijkse bezigheden waar bezoekers aan kunnen deelnemen en het tentoonstellen van originele historische voorwerpen. Een bezoek naar het Archeon Museum is dus erg educatief maar ook erg leuk.

Vogelpark Avifauna

Ergens in augustus 1949 verzocht de burgemeester van Alphen aan den Rijn de heer Van den Brink eenmalig zijn achtertuin te openen voor nieuwsgierige dorpsgenoten.

De mensen waren vooral onder de indruk en enthousiast over de privécollectie vogels. Een gerenommeerde eigenaar van diverse dierenspeciaalzaken besloot daarom een vogelpark op te richten. Op 17 mei 1950, werd het eerste vogelpark ter wereld geopend. Wij kennen deze nu als vogelpark Avifauna. Avifauna is een dierenpark met de nadruk op vogels. het park heeft veel vijvers en groen, ook heeft het park een restaurant en een grote speeltuin. Het is dus de perfecte plek om naartoe te gaan voor een dagje er tussenuit

Schildpaddencentrum

Ben je een dierenliefhebber en ben je in Alphen aan den rijn? Ga dan naar het schildpaddencentrum. Het Schildpaddencentrum is een soort asiel voor schildpadden. Na afgestaan te zijn door hun vorige baasje, krijgen ze hier weer een goed leven. Stichting Schildpaddencentrum Nederland is een in 1990 als Schildpaddenopvang opgerichte stichting. Als gevolg hiervan werd het Schildpaddencentrum geopend in 2002 als klein dierenpark. Het schildpaddencentrum werd geopend op het bedrijventerrein Molenwetering. Het Schildpaddencentrum is in 2021 gestopt als een publiek toegankelijk dierenpark. Jaarlijks worden nog wel bezoekdagen georganiseerd.