Dienstverlening

Hoe kan je het best met een verlies omgaan

Het verliezen van een dierbare is een ervaring die veel emoties naar boven brengt. Je ervaart verdriet, woede, angst, en meer. Het is belangrijk dat je jezelf de tijd geeft om deze emoties een plek te geven. Er zijn verschillende manieren om met verlies om te gaan en voor iedereen zal een andere route werken. Uitvaart in Ridderkerk helpt je graag verder in het rouwproces. Dit begint vaak bij een mooie uitvaart.

Wees bereid om je emoties te accepteren

Wanneer de tranen opkomen, is het goed om vaker te accepteren dat het oké is om ze te laten gaan. Wanneer jij accepteert dat je een gevoelige snaar hebt zitten, dan zal je sneller leren om te gaan met deze gevoelens. Vaak hebben we in het rouwproces het gevoel dat we sneller moeten groeien uit de situatie. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen omdat mensen in jouw omgeving verwachten dat je sneller verder gaat dan je er eigenlijk klaar voor bent. Probeer deze symptomen te vermijden. Jij hebt de tijd nodig om de situatie te accepteren en iedereen heeft zijn eigen tijd nodig.

Zoek steun bij andere

Naast dat het belangrijk is om jouw eigen gevoelens te leren accepteren, is het ook erg belangrijk dat je mensen om je heen hebt waar je er over kan praten. Praten is een bewezen goede manier om jouw verdriet te leren accepteren. Maar, vergeet niet dat het ook oké is om niet te willen praten. Je hebt wellicht niet altijd zin om jouw gevoel in woorden om te zetten. Mocht je geen zin hebben om te praten, dan zijn er ook andere methodes die meer introvert zijn om te doen. Schrijf bijvoorbeeld jouw gevoelens uit op papier.

Een mooi afscheid organiseren

Een goed afscheid begint altijd bij een mooie uitvaart. De uitvaart helpt alle geliefde om de persoon voor een laatste moment collectief te eren. Ondanks dat het een emotionele dag is, is het ook een mooie dag. Het is namelijk een dag waar je kijkt naar het leven van de overledene, waar je demooie momenten viert en de zware momenten erkend. Uitvaart Ridderkerk staat klaar om jou te helpen bij het organiseren van de beste uitvaart.

Vindt manieren om herinneringen te bewaren

Een van de dingen die we allemaal overhouden na een verlies, zijn herinneringen. Ga op zoek naar plekken of spullen die je doen denken aan bepaalde momenten. Liep jij vaak samen een bepaalde wandeling? Denk er dan aan om een mooie herdenking aan een boom of plant te hangen. Dit kan een mooi kunstwerk zijn, een foto, een mooie quote of een andere vorm van herdenking. Iedere keer wanneer je deze wandelroute loopt, kom je de herdenking tegen en heb je een moment om stil te staan. Door de herdenking geef je een bedankje aan de geliefde voor het deel uitmaken in jouw leven.