Veel voorkomende oorzaken van stress op de werkplek

Ik merk bij alle artikelen, die ik schrijf over stress, dat de meest gelezen artikelen over stress over de werkplek gaan. Het is duidelijk dat voor velen van ons, we werken om te leven, maar als we leven om te werken is dat minder gezond. De meeste therapeuten, waaronder ikzelf, beoordelen een aantal factoren bij het identificeren van persoonlijke stress of stress op de werkplek. Deze omvatten familiezaken, financiën, verslavend gedrag, relaties en werk. We weten dat veel mensen, die we zien, niet in staat zijn om een ​​gezond en voedend evenwicht tussen werk en privé te ontwikkelen en te behouden.

Dus hoe komt het dat werk, stress en hindernissen in het leven veel spanning geven en weinig stressverlichting bieden? Ik zou meer dan 20 factoren op de werkplek kunnen aangeven, die organisatorische en persoonlijke malaise kunnen creëren.

Maar in dit artikel wil ik niet de voor de hand liggende stressfactoren op de werkplek benoemen. Laat me je in plaats daarvan de allerergste stressfactor op de werkplek vertellen – dat ben je namelijk zelf. Gesprekken in jezelf, de gesprekken die we met onszelf in ons hoofd hebben, is wat een gebeurtenis op de werkplek verandert in een aanhoudende angst of stress. We hebben per dag honderden van deze i gesprekken met onszelf en raad eens, de meeste zijn negatief en onproductief.

Negatief tegen jezelf praten is extreem disfunctioneel. Door te praten in onszelf overtuigen we onszelf dat we incompetent, onaantrekkelijk, ineffectief en zoveel andere NIET-GOEDE dingen zijn. Een eenvoudige gebeurtenis zoals een scherpe of een gedachteloze opmerking van een collega kan leiden tot kritische gesprekken met jezelf, verhoogde zelfkritiek en een negatieve stemming. De negatieve gemoedstoestand kan worden geïnternaliseerd (verdrietig, bang, bezorgd, angstig, gevoelens van ontoereikendheid, onveiligheid, enzovoort) of geëxternaliseerd (woede, wrok, felle reacties, kritiek, gesocialiseerde agressie in de vorm van roddels).

Dus hoe verminderen en verlichten we stress? Hoe stoppen we een burn-out? Hoe stoppen we een steeds lager moreel? We moeten negatieve gedachten omzetten in positieve energie en acties. We moeten deze negatieve gedachten blokkeren en ze vervangen door positieve en gezonde gedachten. Klinkt simpel, toch?

We kunnen door te weigeren negatief tegen onszelf te praten en onszelf de schuld te geven reageren op stress op het werk. We kunnen ALS WE DAT WILLEN de neerwaartse spiraal van de zelfkritiek onderbreken! Positief denken vermindert negatieve energie en zorgt voor stressvermindering en stressverlichting.

 

Leer om te gaan met stress en anger management met de training agressie van IvPP.

 

https://www.ivpp.nl/agressie-training/