Hoe voelt overbelasting en hoe kun je er het beste mee omgaan?

Weet jij wat overbelasting inhoudt en heb je hier weleens mee te maken? Dan is het wel zo handig om te weten hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Overbelasting over een lange periode kan namelijk een burn-out als gevolg hebben. Op internet is er van alles te vinden over de burn-out. Je leest er wat het is, hoe je een burn-out kunt behandelen en nog veel meer. Vanzelfsprekend is het beter om de burn-out te voorkomen dan ervan te moeten genezen. Vandaar dat er in deze blog aandacht wordt besteed aan overbelasting en wat je hiertegen kunt doen. 

Wat is overbelasting en hoe kun je het herkennen?

Overbelasting hangt samen met stress wat je voor een lange periode achter elkaar ervaart. Een ander woord voor overbelasting is overspannenheid. Energie hebben is erg belangrijk om goed te blijven functioneren. Wanneer je energie hebt kun je thuis, op werk of tijdens je studie obstakels nemen die op je pad komen, zonder dat dit verdere schade aanricht. Wanneer je te veel energie gebruikt en je de voorraad energie niet bijvult door rust te nemen, kan er overbelasting ontstaan. Je kunt je reserves aan energie bijvullen door gezond te eten, te ontspannen, sociale contacten te onderhouden en voldoende te bewegen. Wanneer je voor een lange tijd te veel hooi op de vork neemt, verbruik je veel energie wat je niet meer aanvult met nieuwe energie. Op welke manier kun je overbelasting herkennen? De symptomen van overbelasting zijn een opgejaagd gevoel, vermoeidheid, het ontwijken van mensen waar je eerst graag mee optrok, hoofdpijn en snel geprikkeld of geïrriteerd zijn. Wanneer je dit bij jezelf opmerkt, is het tijd om erachter te komen waar je stress en overbelasting vandaan komt.

 

Hoe kun jij van de overbelasting afkomen?

Ten eerste is het belangrijk dat je meer ontspanningsmomenten inplant. Neem je rust en zorg ervoor dat je dingen doet waarmee jij je energieniveau weer op peil brengt.  Leer daarnaast om je grenzen bij anderen aan te geven. Je mag best eens nee zeggen. Als laatste is het belangrijk dat je merkt welke zaken je gelukkig maken en waar jij energie uit haalt. Uit je emoties en krop ze niet langer op. Het is tijd om de overbelasting tegen te gaan. Twijfel jij eraan of je een burn-out hebt? Doe dan de online burn-out test, zodat je verdere stappen kunt zetten om ervan af te komen.

https://www.liberi.nl